Vårrustning 2009.

Härnedan beskrivs de åtgärder som krävs för att vårrusta båten inför sjösättningen i maj.

Från sidan 2 beskrives båtens historik och renovering. Där finns även bilder från renoveringen.

Projektplanen för den årliga vårrustningen består av de vanliga momenten samt några mer avancerade. De vanliga är slipning av alla ytskikt för fernissning 3 lager och målning två lager vitt på skovet. Ny svart bottenfärg. Skrovets och däckets inoljning med linolja från insidan. Nya zinkanoder på propelleraxel och roder, vilka självklart måste bytas varje år. Vidare kommer de vackra grabbräckesbeslagen som gjutits i brons, efter originalen från systerbåten Elinor färdigställas. De kommer att poleras och monteras på fördäck och kommer att skruvas fast i de fortfarande spårbara gamla skruvhålen. Detta gör mycket för känslan och utseendet. Rundstav i lackad mahogny löper genom dessa beslag som grabbräcke. En sista åtgärd för i år får bli att fixa den halvrunda listen kring "örat" på styrbords och babordssidan. Efter sjösättningen kommer impellrar, olja och filter bytas.

Bilderna nedan är från vårrustningen. Nu börjar vi närma oss sjösättning. Har lackar tre gånger, börjar se bra ut. Tusan att båten skulla anfallas av bananflugor på vad jag uppfattade som en perfekt slutstrykning. Får väl slipa med 400 papper en gång till och ve de flugor som vågar landa i lacken igen. Undrar om det är just det märket som luktar för sött som attraherar flugorna. Märkligt!

Måndagen den 13 april bjöd på bra arbetsväder. Nya halvrunda lister vid "örat" på båten under färdigställande. Alla nygjutna beslag färdiga med skruvhål borrade, nypolerade och fernissade. Även de gamla beslagen har fått en välbehövlig maskinpolering och fernissats.

Vårrustningens nya lacklager. Börjar se bra ut.

Ny halvrund list under inpassning, "örat" babord och styrbord fixat i år. Skall inpassas i sikaflex, fastskruvas, pluggas, slipas, oljas och fernissas.

Här ses skillnaden mellan en rå sandgjuten bronsyta och den första grovslipningen. I detta läge gäller det att få bort ojämnheter och grader. Görs med hjälp av borrmaskin, skruvstycke och slipskiva. Beslagen är uppgjutna av Tor Holmlund, smedjan i Ramvik.  

Alla beslag slipade med 280 och 400 papper. Nästa gång blir det 600 papper och därefter polering med skiva och polerpasta. Det skall blänka som solen i Karlstad. Beslagen är uppgjutna exakt efter orginalen från den identiska systerbåten Elinor.

Borrning av skruvhål i beslag till grabbräcken.

Beslagen färdigborrade, polerade och fernissade.

Fördäck lackat tre gånger med mellanslip med 400 papper, börjar bli en ok yta.

Styrplats fernissad och klar.

Mattslipning av aktertoft och sittbrunnssarg inför fernissning.
4